Magic: the Gathering – Kolekcionējamo kāršu spēle Magic
Iepazīstieties ar pasaulē populārāko kolekcionējamo kāršu spēli – Magic: the Gathering! Šī spēle ir atšķirīga no visām citām kāršu spēlēm – tajā ir ne tikai sīvas cīņas par uzvarētāja titulu, bet arī maģiskās fantastikas piegarša. Spēle ir stratēģiska burvju cīņa ar dažādiem burvestībām, relikvijām un citiem maģiskiem rīkiem. Kāršu kolekcionēšana un tirdzniecība papildina jautrību.
Ja jūs vēl neinteresē, ieskatieties šajos skaitļos: Magic: the Gathering karšu kopējā tirāža ir vairāk nekā 2 MILJARDI. Visā pasaulē šo spēli spēlē aptuveni 20 miljoni cilvēku, turnīri pulcē vairākus tūkstošus spēlētāju un pārraides piesaista vairāk nekā vairākus simtus tūkstošu skatītāju. Tagad jums patiešām ir radusies vēlme to izmēģināt, vai ne?
Magic: the Gathering 1993. gadā ieviesa Ričards Gārfīlds, tolaik matemātikas doktorants. Tiklīdz tika izdoti pirmie kāršu komplekti, spēle kļuva zibenīga. Tas nav pārsteidzoši, jo maģiskās fantastikas žanrs tolaik cilvēkiem bija jaunums un vēl nebija izmēģināts ar kārtīm. Spēle bija tik populāra, ka jau pēc 3 gadiem sāka organizēt starptautiskus turnīrus. Pro Tour turnīra uzvarētājs parasti saņem balvu pat 40 000 ASV dolāru apmērā. Ir cilvēki, kuri šādā veidā ir nopelnījuši vairāk nekā 250 000 ASV dolāru no Magic: the Gathering!
Attīstoties tehnoloģijām, Magic: the Gathering pārcēlās uz virtuālo pasauli, un 2002. gadā parādījās pirmā tiešsaistes versija. Ir iepriecinoši, ka tas nav mazinājis iesaistīšanos fiziskajā spēlē. uzņēmums Wizards of the Coast, kas izdod šīs kārtis, 2018. gadā paziņoja, ka no 2008. līdz 2016. gadam ir iespiests vairāk nekā 20 miljardi Magic: the Gathering karšu.
Interesanti, ka spēlei jau ir radītas vairāk nekā 10 000 unikālu un atšķirīgu kāršu. Un skaitās! Katru gadu vairākas reizes tiek izdoti jauni kāršu komplekti, tāpēc jums acīmredzot būs daudz iespēju atjaunināt savu komplektu. Patīkami ir tas, ka, iegādājoties kārtis, jūs parasti nezināt, kādas tās būs. Tas palielina iespēju, ka jums un jūsu draugiem nebūs tieši tādas pašas kārtis, un tas padara spēli tikai interesantāku. Ja nejauši iegādājaties otru tādu pašu karti, varat apmainīties ar kādu citu.
Kārtis ir ne tikai jautri spēlēt, bet tās ir arī prieks aplūkot. Katra kārts ir kā mākslas darbs, ko ir uzgleznojuši daži no pasaules slavenākajiem daiļliteratūras māksliniekiem. Kāršu kolekcionēšana atmaksājas – īpaši skaistas, retas vai vecas kārtis var pārdot tiešsaistē par lielām naudas summām. Piemēram, Melnā lotosa karte ir vairāk nekā 10 000 ASV dolāru vērta!
Magic: the Gathering šobrīd ir pieejama 11 valodās. Diemžēl starp tām nav lietuviešu valodas, taču mēs nešaubāmies, ka jums patiks spēlēt angļu vai jebkurā citā valodā, ko jūs protat.
Ja esat pilnīgs spēles iesācējs un jums nav draugu, kas varētu jūs apmācīt, mēs esam šeit, lai jums palīdzētu! Lai sāktu spēlēt, iesakām iegādāties sākuma komplektu, kurā ir divas kāršu kārtis un soli pa solim izklāstītas instrukcijas un noteikumi.
Kādam vecumam ir piemērota šī spēle? Ieteicams vecumā no 13 gadiem.
Cik cilvēku var spēlēt? 2 vai vairāk.
Cik kāršu man būs nepieciešams? Katram spēlētājam ir jābūt vienai no savām Magic: the Gathering kāršu karotēm.
Kad jūs uzvarēsiet? Kad pretiniekam vairs nav dzīvības punktu vai kad viņam ir jāizlozē kārts, bet tā nav neviena savā talonā.
Iesācēja komplekts
Satura rādītājs
Ar ko sākt?
Katram spēlētājam ir jābūt unikālai kāršu kolekcijai, ar ko spēlēt. Raksturīgi, ka kolekcijā ir vismaz 40 kāršu, taču ir svarīgi, lai visiem spēlētājiem būtu vienāds kāršu skaits. Spēle sākas ar 20 dzīvības punktiem katram spēlētājam. Vispirms katram jāsajauc savas kārtis. Pēc tam no komplekta tiek paņemtas 7 labākās kārtis, kas tiks sauktas par galveno kombināciju. Pārējo kāršu kaudzīti sauc par bibliotēku. Ja jums nepatīk izlozētā kombinācija, jūs varat to izlauzt, taču ņemiet vērā, ka tad jums būs par vienu kārti mazāk. Tas nozīmē, ka jums būs vēlreiz jāsajauc visa kāršu karote un jāņem augšējās 6 kārtis.
Jūs varat pārvilkt kārtis tik reižu, cik vēlaties, taču katru reizi jūsu rokās esošo kāršu skaits samazinās. Kad visi spēlētāji ir apmierināti ar savām kārtīm, spēle ir gatava sākties. Jūsu rokās esošās kārtis ir jāglabā ar seju uz leju, bet tās kārtis, ar kurām vēlaties piedalīties spēlē, ir jānovieto uz galda ar seju uz augšu. Uz galda izlikto kāršu laukumu sauc par spēles laukumu. Spēles laikā, ja kāda karte tiek izmantota, tā ir nedaudz jānoliec uz sāniem. Pagriezta karte spēlētājiem norāda, ka tā jau ir izmantota.
Spēles laikā beigušās kārtis nonāk kaudzītē, ko sauc par kapsētu. Vēl viena vieta spēlē, kur kārtis būs jānovieto, ir kaudze. Šī kāršu kaudze ir kopīga visiem spēlētājiem. Tajā tiek novietotas kartes ātriem burtiem, burvestībām un spējām. Kārtis kaudzītē gaida, kad tās tiks izkrautas (notiks). Spēle turpinās, līdz spēlētājam ir palikuši 0 dzīvības punkti. Spēle var beigties arī tad, ja spēlētājam ir nepieciešams paņemt karti no savas bibliotēkas un tā ir tukša.
Iepazīsti savas kārtis!
Pirms sākat spēlēt, ir svarīgi kārtīgi iepazīt savas kārtis. Vispirms jums jāzina, ka ir 6 kāršu veidi: radības, burvestības, artefakti, burvestības, instanti un zemes. Visas kārtis, izņemot zemes, var izpildīt burvestības.
Kartes nosaukums ir norādīts kartes kreisajā augšējā stūrī.
Manas cena ir norādīta kartes augšējā labajā stūrī. Mana ir maģiskā enerģija, kas nepieciešama burvestībām. Lai jebkurš uz kartes attēlots burts varētu notikt, ir jāsamaksā norādītā manas cena. Mana var būt vienā no maģiskajām krāsām (baltā, zilā, melnā, sarkanā vai zaļā) vai bezkrāsaina. Ja jums ir jāmaksā krāsaina mana, blakus tai būs redzams krāsas simbols. Parasti tiek maksāts par zemes kārtīm, jo tās simbolizē šīs krāsas un rada manas daudzumu. Līdzenumu karte rada balto mannu, salas karte – zilo, purva karte – melno, kalnu karte – sarkano un meža karte – zaļo. Pagriežot šīs kārtis, jūs iegūsiet vajadzīgo manas daudzumu.
Kartes veids (kartes tips) ir norādīts zem kartes attēla. Tas norāda, kura no iepriekš minētajām burvestībām ir jūsu kartei. Ja tā ir radība, tad tās tips ir norādīts arī blakus. Piemēram, radījums pūķis nozīmē, ka jūsu burts ir radījums un tā tips ir pūķis. Ja jūsu karte ir burvestības karte, tad blakus ir norādīts, kādas citas kartes tā var apburt. Piemēram, enchant creature, enchant land utt.
Blakus kartes tipam ir paplašinājuma simbols, kas norāda, no kura Magic: the Gathering komplekta ir jūsu karte. Simbola krāsa norāda jūsu kartes retumu: melna – parastā, sudraba – neparasta, zelta – reta.
Zemāk ir kartes apraksts (teksta lauks). Šeit ir redzamas kartes spējas un tās maģiskās pasaules apraksts. Lai izmantotu spējas, ir jāmaksā aprakstā norādītā aktivizācijas cena.
Zem spējām, kreisajā pusē, ir norādīta kartes uzbrukuma (spēks) un aizsardzības (izturība) spēks. Šie skaitļi palīdz izlemt, kurš radījums uzvar kaujā.
Burti un spējas
Burvestības un spējas var spēlēt tikai tad, kad esat savas kārtas galvenajā fāzē (par to vēlāk), kad jūsu kaudzē nav kāršu un kad jums ir prioritāte. Vienīgie izņēmumi ir ātrās burvestības un aktivizētās spējas, kuras var spēlēt gan tad, kad ir pretinieka kārta, gan tad, kad kaudzē ir kārtis. Jums ir prioritāte, kad ir jūsu kārta. Tad jūs varat mest burvestības, spējas un nodot. Ja jūs pasējat, jūsu pretiniekam ir prioritāte.
Ir svarīgi zināt, ka ir vairāki spēju veidi.
Aktivizētām spēju kartēm ir aktivizācijas izmaksas un divstūris. Ja pirms divstūrīša ir pagrieziena bultiņa, tas nozīmē, ka karte ir jānogriež (jāatzīmē kā izmantota), lai aktivizētu šo spēju. Šo karti var izmantot tikai vienu reizi. Kartes, kas nav atzīmētas ar bultiņu, var spēlēt tik reižu, cik vēlaties.
Aktivizēto spēju karšu apraksti parasti sākas ar vārdiem kad, kad, kad, tikai tad utt. Tas nozīmē, ka jūsu spēja tiks aktivizēta pēc kāda notikuma nākamajā spēlē. Piemēram, pūķa kartē ir rakstīts: “Kad pūķis parādīsies uz spēles lauka, jūs saņemsiet 2 dzīvības punktus”, kas nozīmē, ka jūs iegūsiet spēju (+2 dzīvības punktus) tikai tad, kad pūķa karte parādīsies uz spēles lauka. Tiklīdz pūķis nonāk spēles laukā, karte nonāk kaudzītē. Izprovocēto spēju nevar ignorēt, un tā ir jāizpilda. Ja izprovocētā iespēja notiek vairākas reizes, katru reizi šī karte nonāk kaudzītē.
Kad statiskās spējas karte tiek novietota uz spēles lauka, šī spēja stājas spēkā nekavējoties un rada nepārtrauktu efektu. Spēja pārtrauc darboties tikai tad, kad karte atstāj spēli.
Ja vēlaties izmantot kādu burtu vai spēju, vispirms pretiniekam ir precīzi jāpasaka, kas ir šis burts vai spēja. Ja tā ir burvestība, jums ir jāparāda karte otram spēlētājam. Ja burta vai spējas aprakstā ir vārds “mērķis”, jums ir jāizvēlas mērķis, t. i., karte, uz kuru tas iedarbosies. Ja apraksts sākas ar vārdiem izvēlēties vienu no…, tas nozīmē, ka jums ir jāizvēlas viens no iespējamiem variantiem. Ja karte ir atbilstoša karte, tad ir jāizvēlas, kurai kartei tā būs atbilstoša. Ja tu spēlē burvestību, tev ir jāmaksā manas izmaksas, ja tu spēlē spēju, tev ir jāmaksā aktivizācijas izmaksas. Tas ir viss, pēc šiem soļiem jūsu kartei jānonāk kaudzītē.
Uzkaudzes var salikt arī vairāk burvestību vai spēju. Vai arī jūs varat nodot. Ja jūs nododat, kārta un prioritāte pāriet jūsu pretiniekam. Tad viņš var sakraut savas burvestības vai spējas virs jūsu burvestībām vai spējām. Kad viņš nodod, kārta atkal pāriet jums. Šādā veidā prioritāte tiek nodota no viena spēlētāja otram, līdz galu galā abi spēlētāji viens pēc otra nodod kārtu. Kad abi spēlētāji ir izgājuši, tiek izpildīta kaudzes augšā esošā burvestība vai spēja, citiem vārdiem sakot, burvestība vai spēja tiek izspēlēta un tiek gūts tās labums. Ņemiet vērā, ka kārtis kaudzītē tiek izkrautas no augšas uz leju, t. i., ka pēdējā kārts kaudzītē tiks izkrauta pirmā. Tā kā mērķa burts vai spēja ir izsmelta, ir jāpārbauda, vai mērķis joprojām ir derīgs. Mērķis vairs nav derīgs, ja tas vairs neatbilst burvestības vai spējas prasībām. Kad burvestības vai instances ir izsmeltas, tās nonāk tieši kapsētā. Citas kārtis var palikt spēlē, tās ir tikai jāapgriež, lai norādītu, ka tās ir izlietotas.
Kādas kārtis nav kaudzītē? Karte ar manas radīšanas spēju nenonāk kaudzītē – spēlētājs šo manu saņem nekavējoties. Arī statisko spēju kartes nedrīkst likt kaudzītē, jo spēja stāsies spēkā uzreiz, tiklīdz tā tiks novietota uz spēles lauka. Atcerieties, ka zemes kartēm nav burtu, tāpēc tās var novietot uz spēles lauka uzreiz, un tās arī nav jānovieto kaudzītē.
Ja jūs uzliekat burvestību uz burvestību vai instantu kartes, tā tiek izmesta un nonāk kapsētā. Visas pārējās kārtis var palikt spēlē, tās ir tikai jāpagriež, lai norādītu, ka tās jau ir izmantotas.
Spēles struktūra
Katrs gājiens sastāv no 5 posmiem. Pirmo fāzi sauc par sākuma fāzi. Vispirms, ja kādas kārtis jau ir apgrieztas, tās ir jānogriež atpakaļ uz vietas. Šajā fāzē nedrīkst izmantot burvestības vai spējas. Pēc tam vajadzīgās kārtis ir jānoliek kaudzītē. Šajā brīdī spēlētāji var spēlēt tūlītējos burvestības un aktivizētās spējas. Sākotnējās fāzes trešajā daļā jāizvelk trūkstošā karte. Arī šajā fāzē tiek spēlēti tūlītēji burti un aktivizētas spējas.
Sākuma fāzei seko galvenā fāze. Šajā fāzē jūs varat spēlēt jebkuras spējas un burvestības, savukārt jūsu pretinieks var spēlēt tikai ātrās burvestības un aktivizētās spējas. Jūs varat spēlēt arī zemes kārtis, taču katrā gājienā uz spēles lauka var novietot tikai vienu zemes kārti.
Seko kaujas fāze. Kaujas fāzes sākumā jūs varat spēlēt ātrās burvestības. Pēc tam seko uzbrucēja paziņojuma fāze. Tiek izdarīta izvēle, kura būtne uzbruks, taču ir iespējams arī izvēlēties neuzbrukt vispār. Izvēlētās būtnes karte tiek pagriezta. Kad uzbrucējs ir paziņots, tiek izvēlēts aizsargs – pretinieks izvēlas, kura būtne pretosies uzbrūkošajai būtnei. Kad pretinieks deklarē aizstāvi, var spēlēt ātros burvestības un aktivizētās spējas. Tālāk spēlētāji cīnās savā starpā – uzbrucēji samazina aizsargājošā spēlētāja dzīvības punktus par tik daudz, cik uzbrūkošajām būtnēm ir uzbrukuma spēks.
Pēc kaujas atkal tiek izspēlēta galvenā fāze. Pēc tam seko noslēdzošā fāze. Šīs fāzes sākumā spēlētāji var mest ātros burtus un aktivizēt spējas. Pēc tam, ja viņu rokās ir vairāk nekā 7 kārtis, viņiem ir jāizvēlas, kuras no tām likt kapsētā. Katram spēlētājam jāatstāj 7 kārtis. Tiek atcelts arī visa būtnēm nodarītais kaitējums, un tiek izbeigti efekti, kuriem vajadzēja ilgt līdz spēles beigām. Šajā fāzē nedrīkst spēlēt nekādus burtus vai spējas, izņemot gadījumus, kad tiek iedarbinātas izprovocētas spējas.
Atgādinām, ka spēle tiek spēlēta, līdz spēlētājam no 20 dzīvības punktiem ir palikuši 0. Spēle var beigties arī tad, ja spēlētājam ir nepieciešams paņemt karti no savas bibliotēkas, bet tā ir tukša.
Piecas maģiskās krāsas
Ir piecas galvenās krāsas: balta, zila, melna, melna, sarkana un zaļa. Krāsām ir sava filozofija, kas vēl vairāk dažādo spēles radošo pusi un ļauj jums izpētīt maģisko pasauli.
Baltā ir likuma, kārtības un kopienas krāsa, kas aizsargā un dziedina. Tā aptur uzbrucējus, kas cenšas paskaidrot, cik slikti viņi uzvedas, atjauno spēlētāju dzīvības punktus un sūta vājāku radījumu armijas. Tomēr, lai saviem pretiniekiem dotu mācību, baltie magi dažkārt sūta kaujā ļoti spēcīgus varoņus.
Zilā krāsa ir jūras dzīļu un debesu krāsa, kas tiecas pēc zināšanu un zinātnes attīstības. Zilajai maģijai raksturīgi triki un manipulācijas. Tā neitralizē pretinieka burvestības un sūta lielas, dīvainas okeāna un gaisa radības, kas var iznīcināt pretinieku pāris gājienu laikā pēc parādīšanās.
Melnā ir nāves un iznīcības krāsa, kas nāk no tumšiem purviem, kur dzimst nemirstīgas radības un neizmērojamas šausmas. Melnās kārtis vislabāk iznīcina pretinieka radības un var tās uzmodināt no mirušajiem. Viltīgajai melnajai maģijai ir sava cena – šiem magiem nav iespējas tikt galā ar artefaktiem un burvestībām.
Sarkanā ir impulsivitātes, agresivitātes un uguns krāsa, kas nāk no kalniem un karstuma pārpilnā pasaules kodola. Sarkano mannu izmanto kareivīgas kalnu būtnes, piemēram, godbijīgais pūķis vai goblins, kas saviem pretiniekiem nodara lielu kaitējumu. Sarkanā ir visātrākā no visām krāsām – šiem magiem nav laika runām un tie darbojas ātri.
Zaļā ir dabas, dzīvības un izaugsmes krāsa, kas nāk no sulīgiem mežiem. Zaļie magi saprot, ka džungļu likumos ikvienam ir jābūt plēsējam, citādi viņi kļūs par citu upuriem. Tādas būtnes kā lielās dabas stihijas vai plēsīgie tārpi daudz spēka un dzīvības smeļas no zaļās maģijas, jo tās ir visspēcīgākās maģiskajā pasaulē.
Spēlējiet un vinnējiet!
Viens no aizraujošākajiem spēles aspektiem ir sacensties ar citiem spēlētājiem. Parasti spēlē divi burvji. Ir vairāki mači, kas sastāv no 3 spēlēm. Par spēles uzvarētāju tiek atzīts spēlētājs, kurš uzvar divās no tām. Jūsu spēks ir atkarīgs no spējas novērtēt situāciju un izvēlēties pareizo stratēģiju. Jūsu panākumi ir atkarīgi arī no jūsu rīcībā esošajām kārtīm un to spēka.
Mēs iesakām nesteigties un pārdomāt savus gājienus. Un tikai prakse padarīs jūs par labāku spēlētāju: pēc iespējas vairāk spēlējiet ar draugiem un izmēģiniet spēles tiešsaistes versiju. Redzēsiet, kā jūs pamazām kļūsiet par Magic: the Gathering asu! Jūs varat ne tikai spēlēt ar draugiem, bet arī piedalīties oficiālos turnīros. Spēle Lietuvā oficiāli tika uzsākta 2004. gadā. Tagad vairāki klubi organizē čempionātus. Apskatiet tos un iesaistieties maģiskajā pasaulē!